DOSTĘPNOŚĆ
O narzędziach, które kryją się za ikonami ? TUTAJ
Zapisy: j.szymajda@cialoumysl.pl Konferencja w języku polskim i angielskim (dostępne tłumaczenie)
Konferencja wprowadza w temat szeroko rozumianego ?prawa (do) tańca?. Taniec współczesny w swoją naturę ma wpisane przekraczanie estetycznych granic, ale nie oznacza to, że jest wolny od budowania hierarchii i wykluczeń, dążymy więc do ich zidentyfikowania i opisania. Zwracamy również uwagę na fakt, że mimo ponad stuletniej historii rozwoju, sztuka ta nadal w bardzo wielu krajach nie może funkcjonować w pełni autonomicznie na płaszczyźnie instytucjonalnej. Chcemy przyjrzeć się wybranym obszarom relacji taniec-struktury władzy, władzy rozumianej szeroko, nie tylko jako polityczny reżim, ale także prawo widza do sądzenia, relacje władzy w środowisku, dysponowanie własnym ciałem, prawo do bycia na scenie, etc. W programie łączącym środowiska akademickie i artystyczne znajdują się zarówno referaty naukowe jak i formy lecture-performance oraz panel dyskusyjny.
PROGRAM
10.00-12.00
-
Wykład performatywny ? Druga strona
Diana Niepce, choreografka, performerka (PRT)
-
Co jest tańcem ? legislacja widza/ki
Prof. dr hab. Krystyna Duniec, Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (PL)
-
Twórczość Alice Ripoll i współczesna scena tańca w Brazylii
Prof. Maria Claudia Alves Guimar?es Uniwersytet UNICAMP, Sao Paulo (BR)
-
Parangoles: tańczące rzeźby w sztuce brazylijskiej lat 60. i zwrot ku odbiorcy
Dr Agnieszka Sosnowska, Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (PL)
12.00-12.30 Dyskusja
12.30-13.30 PRZERWA
13.30-15.30
-
?Tańcz, opowiedz im wszystko?? ? losy tancerek żydowskich w czasach Zagłady
Prof. dr hab. Małgorzata Leyko, Uniwersytet Łódzki (PL)
-
Taniec nowych rzeczywistości: piękna i bestia w czasach wojny
Anton Ovchinnikov, choreograf, tancerz (UKR)
-
Polityczny wymiar rosyjskiego baletu: ideologia, prezentacja siły, wytwarzanie społecznych różnic
Svetlana Ulanovskaya, badaczka niezależna, kuratorka (BY)
-
Samotność poruszenia albo o polityczności chodzenia
Prof. dr hab. Wojciech Klimczyk, Uniwersytet Jagielloński (PL)
15.30-16.00 Dyskusja
16.00-16.15 PRZERWA
16.15-18.00
Autonomia tańca ? utopia i praktyka
PANEL DYSKUSYJNY
Balansowanie pomiędzy granicami sztuk ma swój koszt pośredni, którym jest nieprzejrzysty status tańca jako sztuki autonomicznej. Skupiając się na obszarze tańca współczesnego, w dyskusji panelowej przyjrzymy się temu problemowi przez pryzmat osobistych doświadczeń i wyborów osób, które oscylują pomiędzy przestrzeniami teatru, tańca, sztuk wizualnych, performansu. Czy inter- i intradyscyplinarność sprzyja czy przeszkadza w osiągnięciu (lub utrzymaniu) autonomii tańca?
Uczestniczą: Wojtek Ziemilski (reżyser teatralny), Ramona Nagabczyńska (choreografka, tancerka), Joanna Leśnierowska (kuratorka), Alicja Müller (doktorantka UJ, krytyczka tańca) Moderatorka: dr Joanna Szymajda, IS PAN
POZNAJ UCZESTNICZKI I UCZESTNIKÓW KONFERENCJI:
Diana Niepce (PT)
Ur. 1985 ? tancerka, choreografka i pisarka. Jako tancerka i performerka współpracowała m.in. z Company Rosas, Felixem Ruckertem, Willim Dornerem, zespołem La Fura dels Baus, Jérômem Belem, Aną Borralho i Joa? Galantem. W 2014 roku spadła z trapezu, co spowodowało tetraplegię (paraliż czterokończynowy). Od tego czasu łączy w swoich pracach aktywizm polityczny na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami z poetyckością ciała. Poprzez własną transformację, intymność i eksperymenty poza normą dąży do przepracowania tożsamości ciała performatywnego. Współpracowała także z Teatrem 21. Jej prace to m.in. Raw a Nude (2019) z Marianą Tengner Barros, 12 979 Days (2019), Duet (2020), T4 (2020) i Anda, Diana (2021), które pokaże na 21. C/U. Oprócz pokazu spektaklu i udzialu w konferencji, weźmie udział w pospektaklowej rozmowie oraz poprowadzi rozgrzewkę taneczną z cyklu Wolne Tańce.
Krystyna Duniec (PL)
Ur. 1952. Polska teatrolożka, profesor dr hab. w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki PAN, związana także z Uniwersytetem SWPS w Warszawie i Collegium Civitas. Historyczka i eseistka teatralna. Kierwoniczka projektu badawczego ?Rzeczy Teatralne? ? biuletynu, dokumentującego działalność teatrologiczną polskich i europejskich ośrodków naukowych, zajmujących się badaniami nad teatrem (1999-2007). Kierowniczka projektu badawczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ?Rodzina w kulturze postfeministycznej? (2010-2013). Członkini zespołu badawczego w projekcie: ?HyPaTiA. Kobieca historia teatru polskiego? (2014-2018). Pomysłodawczyni, autorka programu i kierowniczka Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie (2012 ? do dziś). Więcej na stronie IS PAN
Maria Claudia Alves Guimar?es (BR)
Profesorka Uniwersytetu UNICAMP w S?o Paulo, Brazylia. Specjalistka w dziedzinie historii i teorii tańca współczesnego (głównie brazylijskiego). Badaczka historii polskiej artystki Yanki Rudzkiej. Na 21. C/U oprócz udziału w konferencji czyta na e-Scenie swój esej pt. Polityka kulturalna w Brazylii: od tańca akademickiego po peryferie sceny.
Agnieszka Sosnowska (PL)
Adiunktka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, kuratorka w Muzeum Susch. Interesuje się eksperymentalnymi praktykami artystycznymi na styku dyscyplin, a także wyczerpaniem paradygmatu modernistycznego w sztuce lat 60. i 70. XX wieku.
W latach 2008?2020 była kuratorką w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Kuratorowała i współkuratorowała m.in. następujące wystawy: Inne tańce (CSW Zamek Ujazdowski, 2019), Wolne gesty Uli Sickle (CSW Zamek Ujazdowski, 2018) Pokój i pół Laury Limy (CSW Zamek Ujazdowski, 2018), Let?s Dance (Art Stations Foundation, 2015) oraz projekty performatywne. Pod jej redakcją ukazały się m.in. publikacje Inne tańce. Zwrot performatywny w polskiej sztuce XXI wieku, Ula Sickle. Wolne gesty. Autorka książek Sztuka znikania. Teatralność w czasach ponowoczesnych oraz Performans oporu.
Małgorzata Leyko (PL)
Prof. dr hab., Uniwersytet Łódzki. Kulturoznawca i teatrolog, pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru UŁ; zajmuje się badaniami nad teatrem niemieckojęzycznym w XIX i XX wieku, teatrem żydowskim w Polsce, polsko-niemieckimi stosunkami teatralnymi, teatrem jako instytucją oraz tańcem i ruchem w teatrze. Zagadnieniom tańca poświęciła między innymi pionierskie na gruncie polskim publikacje dotyczące Oskara Schlemmera i jego poszukiwań w Bauhausie, wydała antologię: O. Schlemmer, Eksperymentalna scena Bauhausu (Gdańsk 2010). Była jedną z kuratorek wystawy Schlemmer / Kantor w Cricotece (2016/2017). W książce Teatr w krainie utopii. Monte Verit?, Mathildenhöhe, Hellerau, Goetheanum, Bauhaus, (Gdańsk 2012) zajmowała się także wczesnymi poszukiwaniami R. Labana, współpracą É. Jaques-Dalcroze?a z A. Appią w Hellerau, eurytmią R. Steinera i sceną Bauhausu. W latach 2015 ? 2020 kierowała zespołem przygotowującym Słownik tańca współczesnego (w druku).
Anton Ovchinnikov (UKR)
Ur. 1971 ? choreograf, performer, kurator, pedagog. W latach 1989-1991 służył w sowieckiej armii. Był tancerzem Hollywood Ballet w Kijowie, następnie ukończył studia magisterskie na Narodowym Uniwersytecie Kultury i Sztuki w Kijowie. Od 2008 roku jest dyrektorem artystycznym zespołu Black O!Range, a od 2010 dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu tańca Zelyonka Space UP w Kijowie. W 2015 roku współzakładał ogólnoukraińskie stowarzyszenie Contemporary Dance Platform, pełniąc do dziś funkcję prezesa instytucji. Od 2018 roku członek panelu ekspertów Ukraińskiej Fundacji Kultury.
Svetlana Ulanovskaya (BY)
Ur. 1978 w Mińsku na Białorusi. Niezależna krytyczka tańca i baletu, badaczka tańca współczesnego, kuratorka, wykładowczyni w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej, Białoruskim Państwowym Uniwersytecie Kultury i Sztuki oraz w Europejskim Kolegium Sztuk Wolnych na Białorusi, założycielka i kuratorka projektu edukacyjnego w zakresie praktyk performatywnych Teatr + Ciało. Publikuje w białoruskich i zagranicznych czasopismach, min. w czasopismach ?Mastactva” i „Parter”, gazetach „Kultura” i „Litaratura i Mastactva” (Białoruś), „Taniec na Ukrainie i w świecie” (Ukraina), „M?zikas Saules” (Łotwa), „Petersburski magazyn teatralny”, „Balet” (Rosja) oraz online: Kultprosvet.by, Zernie-performa.net, Culture.pl, Kulturaenter.pl, eepap.culture.pl. Jest współautorką publikacji „Taniec współczesny przestrzeni postsowieckiej” (Moskwa, 2013), „Taneczny labirynt. Historia Międzynarodowego Festiwalu Choreografii Współczesnej w Witebsku” (Mińsk, 2013), „Ciało i Białoruś” (Mińsk, 2021). Redaktorka wielu zbiorów artykułów, broszur i czasopism o balecie i tańcu, m.in. „Balet białoruski w światowej przestrzeni kulturowej”, almanach o tańcu współczesnym „Open Look” itp. Współorganizatorka i kuratorka projektów polsko-białoruskich w Mińsku, w tym: sympozjum naukowego w ramach projektu Terytorium Choreografii – Partnerstwo Wschodnie (2016), program polskich spektakli w ramach projektu Terytorium Choreografii – Nowe ścieżki awangardy (2018), Polski Wektor: najlepsze spektakle Polskiej Platformy Tańca w ramach Forum Eksperymentalnych Teatrów Plastycznych PlaStforma (2016), itp.
Wojciech Klimczyk (PL)
Prof. dr hab., naukowiec z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jak podają strony UJ: Socjolog z wykształcenia, z zamiłowania bliższy kulturoznawstwa. Autor książek Erotyzm ponowoczesny, Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca oraz Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795), tomy 1-2. Wraz z Agatą Świerzowską zredagował antologię Music and Genocide. Doktoryzował się na podstawie pracy Anthropology of Contemporary Dance Theatre. Dynamics of artistic practice obronionej z wyróżnieniem. Poza uniwersytetem jest inicjatorem Latającej Akademii Języków Tańca oraz wokalistą w zespołach Lucky Boy i Black Black Rooster oraz autorem tekstów dla takich projektów jak Andrzej Grabowski & Cedury, Starszy Pan oraz Jutuber (ŹRÓDŁO)
Wojtek Ziemilski (PL)
Reżyser teatralny i artysta wizualny, mieszka w Warszawie. Pracuje na pograniczu form artystycznych, eksplorując różnorodność sztuk performatywnych. Poszerza ideę performansu dokumentalnego, łącząc narzędzia teatru improwizowanego z Real-Time Composition, odniesieniami do świata sztuk wizualnych i różnorodnych mediów. Jest doktorantem w Royal Central School of Speech and Drama, University of London, gdzie przygotowuje pracę na temat relacji pamięci i teatralności. Oprócz udziału w dyskusji Autonomia tańca ? utopia i praktyka, na 21. C/U poprowadzi też rozmowę pospektaklową z Dianą Niepce.
Ramona Nagabczyńska (PL)
Tancerka i choreografka pracująca na rynku polskim i międzynarodowym. Kształciła się w Szkole Baletowej w Warszawie, w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie oraz The Place w Londynie. Do jej prac należą m.in. New (Dis)Order (2012), wybrany do sieci Aerowaves, Re//akumulacja (2012), performanse galeryjne The Way Things Dinge (2014) oraz Networking (2018), solo pURe (2015) oraz Części ciała(2019). Jest jedną z założycielek Centrum w Ruchu. Kilkakrotnie występowała na C/U.
Joanna Leśnierowska (PL)
Ur. 1976. Kuratorka choreografii, dramaturżka wizualna i inicjatorka wielu międzynarodowych projektów. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, była jedną z pierwszych osób profesjonalnie piszących o współczesnym tańcu i choreografii (publikacje w „Didaskaliach”, „Teatrze” oraz wiele tekstów o polskim tańcu w międzynarodowych czasopismach). Wykładała także gościnnie w uniwersytetach w Poznaniu i Krakowie. W latach 2004-2020, w ramach fundacji Art Stations, stworzyła i prowadziła pierwszy w Polsce program rozwoju choreografii znany jako Stary Browar Nowy Taniec (www.artstationsfoundation.pl). Kuratorka autorskiego programu ?poszerzanie pola? (we współpracy z Nowym Teatrem w Warszawie) i współkurtorka programu Mediacji Performatywnych w Muzeum Narodowym w Warszawie. Od 2019 roku prowadzi także program choreograficznej refleksji Acziun w szwajcarskim Muzeum Susch. Od 2003 roku, równolegle do swej pracy kuratorskiej dla Art Stations Foundation, rozwija niezależną praktykę jako choreografka i dramaturżka wizualna/ reżyserka światła zarówno w projektach własnych, jak i innych artystów. Od 2022 roku pracuje jako niezależna kuratorka. Mieszka w Poznaniu. Więcej na www.lesnierowska.com
Alicja Müller (PL)
Doktorantka w Katedrze Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ, członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych. W latach 2015-2019 była redaktorką naczelną Internetowego Magazynu ?Teatralia?; publikowała między innymi w ?Akcencie?, ?Didaskaliach?, ?Teatrze?, ?Blizie?, ?Czasie Kultury?, ?Tekstach Drugich? i na portalu taniecPOLSKA.pl. W 2014 roku została laureatką I edycji Ogólnopolskiego Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na Recenzje Teatralne dla Młodego Krytyka, a w 2015 roku zdobyła główną nagrodę w konkursie Instytutu Teatralnego na najlepszą pracę magisterską z zakresu wiedzy o teatrze, widowisku i performansie obronioną w roku akademickim 2014/2015. W 2017 roku w Wydawnictwie Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się jej książka Sobątańczenie. Między choreografią a narracją. Współpracowała z Fundacją Off Camera, Fundacją Performat oraz z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora ?Cricoteka?. Wystąpiła na C/U w 2021 roku.
Joanna Szymajda (PL)
Adiunktka w Instytucie Sztuki PAN, badaczka tańca, menadżerka kultury. Pracę doktorską obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Absolwentka studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz na Université Lyon II. W latach 2010-2017 wicedyrektorka Instytutu Muzyki i Tańca, w latach 2018-2020 kierowniczka baletu Opery Wrocławskiej, w latach 2007-2010 i ponownie od 2021 koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. Współpracuje z Akademią Teatralną w Warszawie i Uniwersytetem Łódzkim. Autorka książki Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990 (Księgarnia Akademicka, 2013); redaktorka publikacji European Dance since 1989. Communitas and the Other (Routledge/IMiT 2014) oraz Polskie artystki awangardy tanecznej (IMiT/IAM 2017). Kuratorka niniejszej konferencji i koordynaktorka całego 21. C/U. Na Festiwalu wielokrotnie prowadziła rozmowy z artystami.