Lavagem

Premiera polska / 70 min / STUDIO teatrgaleria

45/35 zł
  • Udostępnij:
12/10
godz. 19:00
DOSTĘPNOŚĆ
Ikona symbolizująca pętlę indukcyjną ikona dynamicznej osoby na wózku
O narzędziach, które kryją się za ikonami 👉 TUTAJ
Daj nam znać, z czego chcesz skorzystać na bow@cialoumysl.pl

 

(O)czyszczanie – między praniem, praniem pieniędzy a praniem mózgu, od pełnej petardy po lirykę

W Lavagem – najnowszej pracy Alice Ripoll i Cia REC – rzeczywistość i fantazja mieszają się w delirycznej atmosferze przypominającej apokaliptyczny sen.

w centrum zdjęcia dwóch półnagich mężczyzn zwróconych do siebie klatkami piersiowymi, jeden pluje drugiemu w twarz, w poprzek podłogi 6 czerwonych wiaderek i biały mokry materiał trzymany przez kolejnych dwóch mężczyzn grupa splątanych umięśnionych ciał kobiet i mężczyzn, jedna z kobiet w różowych kordonkowych majtkach z pośladkami wysoko w górze na zdjęciu 5 czarnoskórych osób kuca wokół góry mydlanej piany, na pierwszym planie czerwone wiaderko osoba z dziwnym niebieskim przedmiotem na głowie, który kształtem przypomina końcówkę megafonu, z którego wydobywa się piana kobieta o czerwonych włosach w objęciach dwóch ciemnoskórych mężczyzn

W brazylijskiej odmianie języka portugalskiego słowo „lavagem” oznacza czystość, czynność sprzątania, warunki sanitarne, ale również pomyje, jedzenie dla świń. „Lavagem de dinheiro” to „pranie pieniędzy”, „lavagem cerebral” – „pranie mózgu”. „Alma lavada”, czyli „oczyszczona dusza”, odnosi się natomiast do doświadczenia wielkiej ulgi i poczucia spokoju, gdy nie ma już żadnych zaległych spraw do rozwiązania.

Co właściwie wymaga (o)czyszczenia? Domy, brud w pomieszczeniach? Pozostawione ślady, fakty historyczne? Zapachy płynów ustrojowych, które czujemy, gdy zbliżamy się do siebie?

Za pomocą prostych rekwizytów – wiader, wody i mydła – performerzy krytycznie eksplorują akt oczyszczania/czyszczenia, w tym czarnych ciał, oraz jego sceniczne, kulturowe i historyczne wzorce. Poszczególne elementy użyte w spektaklu składają się na wieloaspektowe poetyckie obrazy exodusu, przekroczenia, rytuałów, odrodzenia i oporu. Mydlana piana barwi ciała i uwidacznia ich niewidzialność; bańki mydlane sugerują świat marzeń, jaskrawo kontrastujący z niemożnością mobilności społecznej w realnym świecie.

Spektakl ten można odbierać czysto wrażeniowo, ale otwiera też na problematykę związaną ze społecznym statusem, hierarchią oraz predeterminacją ludzkiego losu i próbami odnajdywania w takich warunkach obszarów osobistej i społecznej wolności.

W bliskiej relacji widz-artysta rodzi się doświadczenie wspólnej przestrzeni. Fizyczna bliskość może wywoływać klaustrofobię, sugerować konkretną lub symboliczną ciasnotę, ale może też sugerować przytulne miejsce, w którym wyczuwalne są zapachy, faktury skóry i ciepło emanujące z ciał.

Lavagem odwołuje się do życia naszych przodków, do przeszłości pełnej zmagań, ale także przyjemności i radości życia.

Po spektaklu SPOTKANIE Z ARTYSTAMI, które poprowadzi dr Katarzyna Słoboda. O osobie prowadzącej przeczytasz TUTAJ

TWÓRCY

Reżyseria, choreografia: Alice Ripoll PO RAZ PIERWSZY W POLSCE!

Pomysł: Alan Ferreira

Wykonanie: Alan Ferreira, Hiltinho Fantástico, Katiany Correia, Rômulo Galvão, Tony Hewerton, Tamires Costa

Kierowniczka produkcji: Natasha Corbelino | Corbelino Cultural

Asystentka produkcji, asystentka planu: Thais Peixoto

Asystentka artystyczna: Laura Samy

Zdjęcia: Renato Mangolin

Scenografia: Raquel Theo

Rekwizyty do makijażu: Cleber de Oliveira

Projektantka kostiumów: Paula Ströher

Reżyseria światła: Tomas Ribas

Technik światła: Nadja Naira

Dystrybucja: ART HAPPENS

Wsparcie: Rafael Machado Fisioterapia

Koprodukcja: Kunstenfetivaldesarts, PACT Zollverein, Kaserne Basel, Wiener Festwochen, Julidans, Festival de la Cité w Lozannie, Passages Transfestival, Romaeuropa Festival oraz Teatro di Roma – Teatro Nazionale, Festival d’Automne w Paryżu

Premiera: 21.06.2021

 

 

Artyści