Czy macicom wypada wędrować?
Uteri Migrantes to piąty spektakl z serii Private Pieces. W tym cyklu choreografka eksploruje politykę kobiecego ciała, oscylując między tym, co prywatne a tym, co publiczne. Tym razem tematem, materią i główną bohaterką spektaklu jest macica potraktowana z dystansem, humorem, ale i troską. Autorka przygląda się temu organowi i całemu kobiecemu ciału przez pryzmat starzenia się.
Uteri Migrantes oznacza po łacinie ?wędrujące macice?. Przez wieki macice stawiane były w centrum głównie męskich obserwacji, teorii i fantazji dotyczących nienormatywnych kobiecych zachowań, czyli wszystkiego tego, czego ?nie wypadało? osobie płci żeńskiej robić, na przykład krzyczeć, głośno się śmiać lub wykonywać nietypowe gesty czy ruchy. Hitem wielu epok była wizja macicy jako żywego zwierzęcia, które powoduje rozmaite kobiece dolegliwości (takie jak wywracanie białek oczu, nienaturalne wykręcanie kończyn czy zachowywanie się w sposób zbyt emocjonalny i dramatyczny). Wszystkie powstałe koncepcje miały na celu kontrolę kobiet – ich sposobu życia i wyrażania siebie. Który sposób uwalniania się od historycznych i współczesnych stygmatów dotyczących macic i kobiecych ciał rezonuje w nas dziś najbardziej? Jak możemy napisać na nowo historię i upomnieć się o świat, który należy do nas i w którym jest nasz dom?
Po spektaklu – SPOTKANIE Z ARTYSTAMI, które poprowadzi Anna Sańczuk. O osobie prowadzącej przeczytasz TUTAJ
Koncept, choreografia, teksty: Renata Piotrowska-Auffret
Taniec/ Dance: Aleksandra Bożek-Muszyńska i Goście
Współpraca choreograficzna: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Charlotta Nordanstedt
Kostium, obiekt: Pipa Piwosz
Muzyka: Simon Auffret
Kompozycje wokalne: Anna Szwajgier
Projekt oświetlenia: Estelle Gautier
Wideo: Katarzyna Fabińska
Wsparcie dramaturgiczne: Michael de Cock, Joanna Leśnierowska, Michał Rogulski
Reasearch: Natalia Miłuńska, Natalia Oniśk, Aleksandra Osowicz
Koprodukcja: KVS Brussels, Dans I Trondelag, House of Utopia & Teatr Łaźnia Nowa, Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu Ciało/Umysł, DOCK ART finansowany przez Senate Department for Culture and Europe (DE)
Partner: Teatr Ochoty
Producenci wykonawczy: Karolina Wycisk / Performat Production, Météores