Gest organiczny i wrażliwy, transformacja doświadczeń życiowych w taniec. Podążając za ideami Isadory Duncan, Iwona Olszowska, charyzmatyczna improwizatorka i nauczycielka metody Body Mind Centering, poprowadzi warsztaty, których efektem będzie grupowa praca z gatunku site-specific, zaprezentowana w naturalnym otoczeniu.
Iwona Olszowska od trzech dekad zajmuje się tańcem współczesnym. Dysponuje znakomitą techniką, do mistrzostwa doszła w improwizacji, w której korzysta z metod świadomości ciała, m.in. Body Mind Centering ? systemu opracowanego w latach 80. XX wieku przez amerykańską tancerkę i terapeutkę Bonnie Bainbridge Cohen, nazywanego ?anatomią w doświadczeniu?. Pod tą nazwą kryje się świadome wsłuchanie się we własne ciało, harmonizowanie ruchu wewnątrzkomórkowego z ruchem ciała w przestrzeni, badanie tego, jak umysł wyraża się poprzez ciało w ruchu.
Choreografka zaprosiła do procesu performerów z wolnego naboru. Jak mówi, wiele zależy od osób, które pojawiają się na warsztatach; będę otwarta na to, co płynie od nich. Idąc za ideami Isadory Duncan, Olszowska wybrała zagadnienia, które pozwolą pracować performerom nad autentycznością gestu. ? Zajrzymy do naszego wnętrza, potencjału ekspresji, jaki tkwi w organach. Odkryjemy organiczność ruchu, zestrajając centra w ciele, czyli: lower brain, serce, płuca i tzw. guts. Wyjdziemy w plener, by ? jak Isadora ? przekształcać w ruch to, co istnieje w nas i w naturze. ? Spotkamy źródło wody z płynów ustrojowych, m.in. układu krwionośnego oraz powięź, która pozwala ciału zestrajać, adaptować, reagować, dając niekończący się potencjał ruchu i piękna. Odniesiemy się do wibracji komórek ciała i ich rezonansu z otoczeniem. Do pulsu w ciele i wyczuwalnego rytmu ziemi. Będziemy podążać za zmysłami, by czerpać z tego, co wokół nas, działać wobec praw fizyki, pędu, inercji, grawitacji, wirowania?Wsłuchamy się w ciało, by uwolnić duszę. Będziemy doświadczać, przekształcać, rozwijać, odzwierciedlać, interpretować, przetwarzać?
Proces obejmuje transformację własnych przeżyć. ? Isadora miała bolesne doświadczenia: straciła dzieci, opuszczali ją ukochani, zostawała bez środków do życia, ale nie zatapiała się w tych tragediach ? mówi Iwona Olszowska. ? Przekładała je na ruch, by transformować mrok i ból w piękno. Trudne doświadczenia można zamrozić w sobie, co powoduje destruktywną wewnętrzną podróż, albo pozwolić sobie na tzw. motoring out, uwolnienie napięć przez ruch. Ciało przyjmuje formy i dynamikę, które są swego rodzaju wyprowadzaniem na zewnątrz zablokowanego doświadczenia. Uwalniają tym samym umysł, serce i duszę.
KONCEPCJA, CHOREOGRAFIA: Iwona Olszowska
PERFORMERZY:
Agnieszka Noster
Ilona Gumowska
Anna Haracz
Zuzanna Kasprzyk-Molenda
Aleksandra Krajewska
Angelika Mizińska
Piotr Skalski
Aneta Zwierzyńska
Sylwia Pawluk
KIEROWNIK PRODUKCJI: Małgosia Duda
PRODUKCJA: Fundacja Ciało/Umysł