Připojte se ke komunitě hráčů sázkové kanceláře Mostbet v České republice a sázejte na sport a hrajte v kasinu Mostbet. Najdete zde vysoké kurzy, různé bonusy a akce, sázky zdarma a roztočení zdarma, stejně jako jednoduchou registraci a rychlý výběr prostředků. A pokud si stáhnete naši mobilní aplikaci, vaše hra bude ještě pohodlnější. Připojte se a vyhrajte!

SPOTKANIA: Empatia, choreografia i śmiech – spotkanie autorskie

Wydarzenia towarzyszące / 40 min / STUDIO teatrgaleria

Wstęp wolny
  • Udostępnij:
12/10
godz. 17:00
Język: polski
Tłumaczenie: brak
Prowadzenie: Anna Sańczuk

 

Co łączy empatię i komizm? Co ma taniec do empatii? Dlaczego śmiech i taniec mogą nas uratować?
Tworzymy przestrzeń, by takie i inne pytania zadać autorce pierwszej w Polsce pracy naukowej poświęconej komizmowi w tańcu scenicznym XXI wieku. A może uda się także dowiedzieć, jak w kontekście swoich badań nad zależnościami pomiędzy kinestetyczną naturą odbioru choreografii, komizmem i empatią odebrała spektakl pokazany na C/U poprzedniego dnia?
Hanna Raszewska-Kursa, Empatia, choreografia i śmiech jako nadzieja dla ludzkości. Komizm w sztuce tańca i choreografii w Polsce w XXI wieku, Warszawa 2023, Wydawnictwo IS PAN, seria „Dysertacje doktorskie IS PAN” pod red. Joanny M. Sosnowskiej, t. XXI pod red. Igi Kruk-Żurawskiej.
W książce autorka analizuje funkcjonowanie komizmu w tańcu scenicznym, co prowadzi ją do szerszych rozważań o potencjale sztuki tańca i choreografii w zakresie wpływu na otoczenie. Rozważa komizm jako narzędzie artystyczne, wyrastające z określonej kultury, i jako narzędzie kulturowe, mogące kształt tejże kultury zmieniać. Podkreśla, że taniec spośród innych sztuk wyróżnia to, że i na scenie, i na widowni przywraca on połączenie mentalnego i cielesnego, sztucznie rozdzielanych przez przeintelektualizowane podejścia filozoficzne. Kinestetyczny kanał odbioru sztuki tańca i choreografii sprawia, że jest ona istotnym polem treningowym empatii. Ponieważ zaś empatia jest jednym z najważniejszych czynników zwiększających możliwości przetrwania, a etycznie stosowany komizm sprzyja współodczuwaniu, to stosowanie komizmu w tańcu scenicznym może być jednym z istotnych narzędzi wspierających szanse ludzkości w obliczu światowego, wielowymiarowego kryzysu, z jakim się obecnie mierzymy.

 

Zdjęcie portretowe. Kobieta z ciemnymi kręconymi włosami, w okularach przeciwsłonecznych i białej marynarce stoi na tle fioletowej grafiki w kształcie koła.
ANNA SAŃCZUK. Dziennikarka, historyczka sztuki, autorka podcastów i programów poświęconych kulturze. Wspólnie z Maciejem Ulewiczem prowadziła program KULTURA DO KWADRATU w Polsat News i Polsat News 2. Współpracuje z magazynem Vogue Polska i festiwalami kulturalnymi, m.in. Ciało/Umysł, Big Book Festival, Miedzianka Fest. Pracuje w wydawnictwie Dowody na Istnienie i współprowadzi podcast literacki BNP PARIBAS TALKS ? Kultura. / Foto: ?archiwum prytwatne

 

 

Autor_ka fotografii (góra): kolaż: ?Andrzej Stawin?ski ? IS PAN (książki) / ?Kasia Chmura (autorka)

 

Artyści