W eseju Emilii Cholewickiej usłyszycie m.in.: ?Ta buntowniczka, niepokorna kobieta-legenda, stała się upodmiotowionym głosem feministycznej teorii tańca. Jej biseksualność wzbudzała wiele kontrowersji, a sama artystka wymykała się przyjętym schematom i normom ? tak obyczajowym, jak twórczym. Po dziś dzień szokuje swoim wręcz filmowym życiorysem. [?] W świetle emancypacji kobiet w tańcu (szczególnie współczesnym) działania artystki uznać należy za kluczowe i rewolucyjne. W kwestii równości i równoważności płci jego przedstawicieli i przedstawicielek, wciąż jednak wiele pozostaje do zrobienia.?
Cykl re:ISADORA | DO POSŁUCHANIA przybliża postać patronki 19. C/U, Isadory Duncan. To seria pięciu esejów esejów, felietonów i osobistych fantazji na temat Isadory pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy. W swoich tekstach autorki badają fenomen i dorobek Duncan z różnych perspektyw, dotykając tematów społecznych i kulturowych zapoczątkowanych przez legendarną choreografkę, a jedna z nich podejmuje współczesny dialog z artystką.
ISADORA DUNCAN (1877 San Francisco ? 1927 Nicea) ? ?matka tańca współczesnego?, buntowniczka, która porzuciła baletki, paczkę, krępujące ograniczenia i w harmonii z naturą, stąpając po ziemi bosą stopą, nie tylko zrewolucjonizowała taniec XX wieku, ale także stała się? ikona? feminizmu i nowego ? opartego na zasadach freelancingu – modelu funkcjonowania artysty w świecie tańca.
Do posłuchania TUTAJ.