Marta Ankiersztejn, Impress me!
Kaya Kołodziejczyk, oprowadzanie performatywne
Magdalena Przybysz/Alka Nauman, S(ł)owy nie są tym, czym się wydają
Anna Królica, 20 faktów o C/U
Agata Życzkowska, Don?t stop me now
Ilona Trybuła, Garść wspomnień
Centrum w Ruchu, Jutro Impresska
+ małe co nieco na lunch
Popołudniowy blok wykładów performatywnych to kontekstowe spojrzenie na miejsce i rolę festiwalu z perspektywy krytyczki i badaczki tańca (Anna Królica), artystek, którym spotkanie z jego programem otworzyło nowe ścieżki twórcze i badawcze (Agata Życzkowska, Magda Przybysz, Alka Nauman) aż po refleksję nad programową nieobecnością (Ilona Trybuła).
Festiwalowa rodzina istnieje efemerycznie, ale i w sposób ciągły ? w pamięci i w następstwach inspiracji i wyborów. Ostatniego dnia festiwalu zapraszamy do poznania się w tej rodzinie bliżej i w inny sposób, niż pozwala na to chwilowe spotkanie na widowni; wkręćmy się w Impresskę ? fanaberię artystycznej psychoanalizy ciało/umysłu przygotowaną specjalnie na dwudziestą edycję festiwalu. Spędźmy razem cały dzień: od śniadania po ostatnie chwile przed snem!
Kuratorka: Joanna Szymajda
Koncepcja: Hanna Raszewska-Kursa + Ciało/Umysł
Komisja Selekcyjna: Małgorzata Haduch, Irmina Kalotka, Paweł Kamiński, Katarzyna Orzeszek-Koroblewska, Joanna Szymajda
Kierownictwo produkcji: Irmina Kalotka, Olga Kozińska
OPIS WYDARZEŃ:
Impress me!
Wystawa fotografii Marty Ankiersztejn to zbiór zdjęć wykonanych podczas Festiwalu Ciało/Umysł w latach 2008-2020. Wyselekcjonowane kadry tworzą opowieść o emancypacji, wolności i tańcu pozbawionym granic. Fotografka przypomina nam o artystach, którzy w swoich pracach pokazywali, że tolerancja, równość i szacunek dla odmienności to wartości, które potrzebują widoczności. Taniec uchwycony na fotografii jest nie tylko środkiem ekspresji, ale także ? lub przede wszystkim ? manifestem, który zostawia ślad w naszych umysłach.
Oprowadzanie performatywne:
Oprowadzanie performatywne po wystawie Impress me!
s(ł)owy nie są tym, czym się wydają
Dwie choreografki zapraszają do procesu uruchamiania kolektywnych wspomnień związanych ze spektaklami prezentowanymi na Festiwalu Ciało/Umysł. Podczas performatywnego czytania Alka Nauman i Magda Przybysz podzielą się napisanymi przez siebie tekstami, w skład których wejdą: fragmenty z książki Magdy Dzienniki choreograficzne oraz kartki z pamiętnika Alki.
Don?t Stop Me Now
Lecture performance na temat pierwszego spotkania w procesie twórczym Agaty Życzkowskiej z CU, które zaczęło się od spektaklu The Show Must Go On w choreografii Jérôme’a Bela (2011). W tym samym roku artystka założyła HOTELOKO movement makers – kolektyw, który w tym roku obchodzi 10-lecie. W kontekście wydarzenia „Impresska”, ale też zmian, które zachodzą na świecie, ważne stają się słowa piosenki Queen: Tonight I’m gonna have myself a real good time.
Koncepcja, dramaturgia, wideo: Agata Życzkowska
Wykonanie: Agata Życzkowska / Klara Szela
Zdjęcia: Marta Ankiersztejn
Muzyka: Queen
20 faktów o C/U
W oparciu o research artykułów i recenzji z gazet i czasopism branżowych, ale i własne doświadczenia powstanie mikronarracja o festiwalu. Zgodnie z tytułem chciałabym wybrać dwadzieścia faktów związanych z osobowościami, miejscami, zdarzeniami, które, z perspektywy historycznej, najmocniej utrwaliły wyobrażenie o festiwalu i świadczą o jego specyfice i unikatowym charakterze.
Garść wspomnień
Fragment historii i pamięci. Historia projektów niezrealizowanych. Konteksty i dygresje oraz historie z życia w tańcu. O tym, ile jest się w stanie zrobić, żeby nie wystąpić.
Pomysł i wykonanie: Ilona Trybuła
Soundtrack: Adam Świtała
Jutro Impresska
Jutro Impresska to wspólny projekt i polityczny manifest kolektywu Centrum w Ruchu i choreografki La Ribot. Angażuje dziesięć choreografek wierzących we wspólnotę tworzenia ? spotkanie, wymianę, wsparcie, w pracę artystyczną, której wartość nie zależy od instytucjonalnej reprezentacji (projekt nie uzyskał wsparcia MKDNiS). Wierzymy, że mimo pandemii i braku wsparcia finansowego mamy moc tworzyć razem przestrzeń obecności i wypowiedzi dla kobiecego ciała. Tworzymy dzięki otrzymaniu dotacji lub pomimo jej braku.