Tworząc choreografię dla duetu dojrzałych tancerzy, Ryszarda Kalinowskiego i Grzegorza Pańtaka, choreograf Jacek Przybyłowicz sięga po inspiracje do początków badań anatomicznych oraz do filozoficznych rozważań nad maszynerią i przemijalnością ciała. Humani corporis fabrica to swoisty wykład anatomiczny, ?słuchowisko choreograficzne?, do którego głosu użyczył Andrzej Chyra.
Kontekstem dla współczesności jest tutaj czas, gdy rodziła się nowoczesna medycyna, której pierwsze refleksje często komunikowane były w quasi-teatralny i artystyczny sposób. Ten sam czas, gdy na dworach arystokratycznych kształtował się jeszcze inny sposób patrzenia na ciało: taniec teatralny.
W Humani corporis fabrica ciało widziane jest okiem anatomów XVI-XVIII wieku, którzy próbowali kompleksowo, a zarazem metaforycznie opisać i usystematyzować organizm i organiczność, wysiłek i porządek organizacji ciała i ruchu.
Widz staje się uczestnikiem swoistego theatrum anatomicum, tancerz oglądany jest przez pryzmat zmieniającej się fizjologii i produktywności, zaś choreografia eksploruje motywy zmęczenia, wyczerpania i przemijalności. Taniec położony na stole sekcyjnym, odcięty od młodości i perfekcji, jawi się jako swoisty obszar procesu indywiduacji, przetwarzania wiedzy i doświadczania świata poprzez ciało i jego funkcjonalności.
W tekście spektaklu wykorzystano cytaty z następujących dzieł:
Historia ciała, tom I i II (red. Georges Vigarello, wyd. słowo/obraz terytoria)
Giorgio Agamben, Nagość (wyd. W.A.B.)
Leszek Pokrywka, Milan Cabrić, Piękno ciała (wyd. PWN)
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Tańczą: Ryszard Kalinowski, Grzegorz Pańtak
Ścieżka dźwiękowa: Adam Walicki
Głos: Andrzej Chyra
Wideoprojekcje, wizualizacja: Beton
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Tekst, wsparcie dramaturgiczne: Joanna Szymajda
Kostiumy: Jacek Przybyłowicz
Producent: Stowarzyszenie Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca
Koproducent: Centrum Kultury w Lublinie
Partnerzy: Fundacja Ciało/Umysł, Kielecki Teatr Tańca
?Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu ?Taniec? realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca?.