Rozprzestrzenianie, czyli festiwal się kończy, przeżycia rezonują
19.Ciało/Umysł ? Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu pod hasłem ?Przestrzeń jak powietrze? i duchowym ?matronatem? Isadory Duncan przy dużym szczęściu dobiegł końca. Przy dużym szczęściu, bo wstrzelił się idealnie w czas pomiędzy ponownym otwarciem teatrów po pierwszej przerwie spowodowanej pandemią a ponownym zaostrzeniem rygorów sanitarnych. Od 6 czerwca odbywał się na e-SCENIE C/U 2020, czyli w przestrzeni wirtualnej, a od 12 września do 10 października na warszawskich SCENACH C/U 2020, czyli w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, STUDIO teatrgaleria, Komunie Warszawa i kinie Muranów. Sądząc po frekwencji ? wszystkie spektakle ?offline? miały 100% obłożenie ? bogaty, misternie utkany program oscylujący wokół wątków podejmowanych przez Duncan usatysfakcjonował spragnioną tańca publiczność.
Pomimo, a może właśnie dzięki pandemii, Festiwal rozrósł się w czasie i przestrzeni. Trwał aż 4 miesiące, okupował 3 teatry, kino, przestrzeń publiczną, a także cyberprzestrzeń.
Na warszawskich SCENACH C/U odbyły się 4 prapremiery: Iwony Olszowskiej TransFormBeeing, Ilony Trybuły Piękno jak powietrze, Pawła Sakowicza Drama i Marty Ziółek Monstera oraz 2 premiery polskie twórców zagranicznych: Jerome?a Bela Isadora Duncan i Sarah Vanhee Collected Screams. Można było też zobaczyć 2 prace w procesie ? Izy Szostak Future Presence i Renaty Piotrowskiej Hell in Process oraz 2 spektakle ? Aleksandry Bożek-Muszyńskiej Dzień, w którym V? i Kasi Wolińskiej Dance, Pilgrim, Dance. Wśród wydarzeń towarzyszących znalazła się 1 książka, 1 aplikacja na smartfona (Dance Trail) oraz 1 film (Ema). Na e-Scenie ukazały się 3 wieloodcinkowe cykle: Prosto z wnętrza, re:Isadora oraz 21 lekcji tańca na XXI wiek. Łącznie 56 wydarzeń i blisko 30 godzin ze sztuką tańca!
W całym festiwalu udział wzięło 68 polskich i zagranicznych artystów. Wydarzenia ?offline? zgromadziły przeszło 1300 widzów. Z powodu pandemii organizatorzy z bólem serca musieli odprawiać z kwitkiem tych, którzy chcieli zakupić bilety i wejść w ostatniej chwili. e-Scena miała ponad 26 tyś odbiorców.
Niezwykłość tegorocznej edycji polega nie tylko na ogromnej liczbie wydarzeń i projektów, ale także na wzbogaceniu oferty i znacznym poszerzeniu widowni. Dzięki realizacji części programu w sieci sztuka tańca mogła dotrzeć także w te zakątki Polski, gdzie na co dzień trudno się z nią zetknąć, a polscy artyści mogli pokazać swoje prace także publiczności zagranicznej.
Pod wieloma względami ten festiwal był wyjątkowy:
- był najdłuższy z dotychczasowych i z największą liczbą wydarzeń
- zaprezentował rekordową liczbę prac polskich artystów
- autorzy wszystkich polskich premier debiutowali na Festiwalu Ciało/Umysł
- otworzył nową przestrzeń dla tańca - w sieci
- odkrył na nowo pionierkę współczesnego tańca ? Isadorę Duncan ? której idee wciąż zaskakująco żywo rezonują we współczesnym świecie
- po raz pierwszy współprodukował premierę ze STUDIO teatrgaleria
- widzowie po raz pierwszy mogli przyjrzeć się procesowi powstawania premier
Uwaga! Wydarzenia na e-Scenie dostępne są jeszcze tylko przez tydzień. Dystrybuowaną w ramach Festiwalu książkę Davida Webera-Krebsa When The Doors Opened Again, której współproducentem jest Fundacja Ciało/Umysł, można jeszcze kupić w Bęc!Zmiana.
Dziękujemy, że byliście z nami. Do zobaczenia za rok!
Zespół C/U
***
19.Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna - Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator - STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Media Patron - TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik Teatr, Magazyn Didaskalia, Taniec, In Your Pocket, E-teatr, Teatrologia.info, Teatralny.pl. Wsparcie medialne - TaniecPOLSKA.pl.
www.facebook.com/cialoumysl | www.instagram.com/cialo.umysl | www.youtube.com/user/CialoUmysl